unpocoloco.blogg.se

Tids-prutning, Hojd-forskjutning och Livs-njutning

Publicerad 2014-01-17 02:37:00 i Allmänt,

2014-01-04
 
Efter att ha överlevt Valparaiso fann jag min väg tillbaka till huvudstaden på förmiddagen den 2:a januari. Efter några kulturella strapatser var det hög tid att hitta en bussbiljett från Santiago till San Pedro de Atacama. Visst är det bekvämt att flyga men man måste ju hinna se lite mer än storstäder och dess flygplatser. Om man inte är här i affärssyfte vilket inte är mitt fall.
 
På busstationen, efter att ha köpt biljettten, frågar jag på knacklig spanska hur lång tid det tar till San Pedro de Atacama. På flytande engelska får jag reda på att jag kommer befinna mig i norra Chile efter en 12-timmarsresa. Yeah right. Jag vet inte om de prutar på timmar i Chile men dubbla den tiden och du närmar dig nordisk tideräkning. Till deras försvar skall nämnas att deras bussars standard skiljer sig mot svenska bussar som svenska gentemot kenyanska. No offense Kenya.
 
Kul med film på bussarna. Sätena är som riktiga fåtöljer med nästintill helt nerfällbara säten och skön service samt A/C. Men por fafuckin vor. Måste de dubba allt. Tur att man fortfarande hade surfplattan i behåll vid tidpunkten och kunde avnjuta "The Wire", season 1 som jag nästintill slaktade under bussresan. Det kändes lite lustigt bara att efter 14 timmars restid så stannar vi vid en lite större stad och när jag frågar om det är San Pedro de Atacama så får jag svaret: veinte minutos (20 min), på frågan om det här var San Pedro. Jag förstod inte riktigt vad han menade men en vänlig själ förklarade att det var 20 minuters uppehåll och att det var ungerfär 10 timmar kvar till San Pedro, ohwiii. Surfplattan hade dock bra batteritid. Tack Samsung.
 
Med pressat tidsschema fick San Pedro sig endast en avsmakning till förmån för en tredagars tur genom Bolivia med saltöknen som absoluta hojdpunkt. Och vilken höjdpunkt, i dubbel bemärkelse. Att som novis försöka sova gott på 4830 meters höjd kändes lika lätt som att springa maraton. Baklänges. Men bit i det sura äpplet eller än hellre tugga bladen som ger dig syre om du nu har några. Det hade inte jag...
 
Som en 72-åring med kol kämpade jag mig i genom en hemsökt natt; kallsvettig, torr, instängd, fastspänd, nyduschad i sängen men utan vatten, släpp-ut-mig-från-bastun-din-djävul men till slut vann morgonen och lika söta som pandor stod alla fredliga Dalai-Lamas (utan att spotta) välkomnande till morgonkaffet.
 
Heta källor, rykande gejsrar, ultramontala vyer och öknar, berg och vidder i färger man knappt finner i photoshop gjorde resan värd att resas. På tredje dagen skapade Gud saltöknen. Eller så kom vi till en annan planet, jag är fortfarande osäker. När superlativ förlorar sin mening och beskrivningarna låter bättre än Eden då får bilderna berätta historian. De får försoka i alla fall. Nu stanger intercafeet sa ni far se resen av bilderna i morgon , eller nat. Ciao
 
 
 
 
En av de kändaste Mapuches som stred länge och hårt mot dem spanska kolonisatorerna
 
 
In Santiago baby 
 
 
 
 
 
Skulle haft en blå tröja också 
 
 
ödsligt i gryningen i San Pedro de Atacama 
 
 
 
 
 
Skönaste passkontrollen någonsin, älskar dessa bolivianer 
 
 
 
 
 
 
 
Tomka representerar svenska fargerna
 
 
 
 
 
Take care about our world 
 
 
 
 
 
Konvojen tar en paus 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag glömde hålla for andan och fick smaka... 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mina favoriter 
 
 
Det var så sjuka farger överallt 
 
 
 Det här var vår grupp som vi åkte med
 
 
 Flamingos! Men fåglar har aldrig varit min grej förutom på tallriken
 
 
 
 
 
 
 
 
 Lite dans på taket fick inte bara bolivianska chaufförerna på bättre humör
 
 
 La Laguna Negra
 
 
 
 
 
 Middag med hela konstellationen
 
 
 Ohhh...
 
 
 
 
 
övergivna tåg mitt i ingenstans
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den var lite svårstartad
 
 
1 $ per foto - kunde blivit rik
 
 
 
 
 
Yeeej
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
La VIDA es una adventura 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gissa om jag drack en öl efter all salt i öknen 
 
 
 Sweden represent
 
 
 En viking knäcker man inte så lätt

Kommentarer

Postat av: Linus

Publicerad 2014-01-17 05:33:19

Grymma bilder! Men överdriv inte hur vackert det är. Vi har fjällen och våra skärgårdar, Sydamerika drömmer om att vara lika vackert som Sverige.

Postat av: Kalle/farsan

Publicerad 2014-01-17 10:12:24

Härliga bilder, roligt o bra skrivet som vanligt!

Postat av: Tobbe

Publicerad 2014-01-18 10:30:19

Det ser ut som du hade flax med saltöknen. Det måste vara vatten i öknen för att det ska vara något speciellt. När kommer du hem?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela